Vi skulle først lese boken for så å lage en aktivitet og denne aktiviteten må passe til den aldersgruppa vi hadde valgt. Jeg var i gruppe sammen med Lena, så da måtte vi finne hver vår bok å lese, men da med samme tema. Jeg leste en bok som het "kyss meg på tirsdag" av Unni Lindell. Vi valgte aldersgruppen 8 år, og det er fordi kjærlighet er et veldig aktuelt tema for dem og et litt spennende tema som de er interesserte i.
Og fordi både jeg og Lena er ute i praksis i 3/4 klasse. Og for da å kunne vite hvordan aktivitet vi skulle ha er det viktig å vite noen alderstypiske trekk for 8 åringer.
· Barna begynner å se og forstå konsekvensene av handlingene sine.
· Alle barn bør oppleve mestring på noen områder.
· I de fleste tilfeller kan barna selv ordne opp i konflikter. Nå klarer de ofte å snakke seg fram til en løsning.
· Vennskap er viktig for barna. Noen har mange venner, andre har få.
· De fleste barna er flinke til å inkludere andre i leken så ingen trenger å være alene. Det er likevel noen barn som faller utenfor og ikke kommer inn i gruppen.
· Bøker er viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir eldre.
"Kyss meg på tirsdag" passer veldig bra til 8 åringer siden det er stor tekst og veldig lettlest, med noen få bilder. Boken handler om det å være forelsket og ikke helt tørre å fortelle det. Bo er ny på skolen, og Ella blir raskt forelsket i Bo. Men det blir også alle de andre jentene. Eneste forskjellen er at Ella tør ikke å si det. En av de andre guttene i klassen utfordrer Bo til å kysse 3 jenter i klassen. Og det tør selvsagt Bo, han er tøff. Han må trekke tre lapper med alle navnene til jentene i klassen. Han trekker Ella og 2 andre jenter. Det ender med at Ella er den første som må kysse han og hun må gå å vente inne i et kott. Så kommer det en gutt inn. Og hun tror hele tiden at det Bo. Så kysser de. Så når de går ut finner Ella ut at det er han ikke så kule gutten i klassen Truls. Så løper hun hjem. Det ender med at Bo får dårlig samvittighet og prøver å få tak i Ella, men hun vil ikke prate med han. I stedet snakker hun med Truls og de blir kjærester!
Tilslutt skulle vi lage en aktivitetsplan til den aktiviteten vi hadde valgt som vi skulle utføre for barna.
Aktivitetsplan
| |||
Mål
Målet er å få høre med barna hva de mener om forelskelse og være sammen. Og hvordan er det når man er forelsket å høre hvordan de blir sammen. | |||
Rammefaktorer
20 barn skoleklasse- alderen 8 år 2 voksne – Ida og Lena Aktiviteten skal skje i klasserommet Hjelpemidler vi skal bruke er bøkene vi har lest, ark og farger til kjærlighetsbrevene. Aktiviteten varer i ca. 60 minutter. | |||
Deltagerforutsetning
Alderstypiske trekk for 8 åringer
· Barna begynner å se og forstå konsekvensene av handlingene sine. · Alle barn bør oppleve mestring på noen områder. · I de fleste tilfeller kan barna selv ordne opp i konflikter. Nå klarer de ofte å snakke seg fram til en løsning.
· Vennskap er viktig for barna. Noen har mange venner, andre har få.
· De fleste barna er flinke til å inkludere andre i leken så ingen trenger å være alene. Det er likevel noen barn som faller utenfor og ikke kommer inn i gruppen. · Bøker er viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir eldre. | |||
Hva
Vi skal først lese bøkene for barna, så skal vi stille spørsmål som passer til tema i boken(kjærlighet). Så skal de få lage et skuespill hvor de spiller at de noen er kjærester, eller blir kjærester. Etter vi har fått sett på skuespillene, skal alle få lage hvert sitt kjærlighetsbrev. |
Hvordan
Vi starter økten med å lese de to bøkene, og fokusere på en bok av gangen. Ida leser bøkene. Så snakker vi sammen om hva som skjedde i boken, og hva de handler om.
Så starter vi med at barna skal lage et lite rollespill hvor man viser hvordan man blir sammen.
Etter vi har sett på alle rollespillene. Skal alle barna få lage hvert sitt kjærlighetsbrev.
|
Hvorfor
Vi har valgt tema kjærlighet fordi det er et veldig relevant tema for denne aldersgruppen. De snakker mye om hvem som er kjæreste med hvem. Hvem som liker hvem. Og er opptatt av hvem som spør på hverandre osv.
Vi valgte denne aktiviteten i forhold til boken. Fordi barna syntes det er gøy med rollespill, og de får brukt kreativiteten gjennom rollespillet og kjærlighetsbrevet de skal lage selv på slutten av aktiviteten.
|
Hvem
Ida skal lese bøkene. Lena starter aktivitetene som skal skje etter lesingen.
Rollespillet og kjærlighetsbrevet.
|
Evaluering
Hvordan syntes barna det var å snakke om temaet kjærlighet og forelskelse?
Var noen mer frempå enn andre?
Hvordan fungerte aktiviteten?
Ville de dele egne erfaringer, eller likte de best å høre på?
| |||


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar